Campagne op de Obama-manier

Door in Nieuws

Partijen in Nederland maken gebruik van sociale media in hun campagnes voor de Tweede Kamerverkiezingen.

Dat hebben ze afgekeken van de Amerikaanse president Obama, die voor zijn presidentiƫle campagne massaal gebruik maakte van sociale media.

Sommige partijen nemen zelfs social media-kenners aan of huren externe bureaus in hun campagne-aanpak op internet uit te werken. Twitter, Facebook en Hyves worden ingezet om kiezers te winnen.

Het bedrijf Social Embassy helpt de VVD. Dat bedrijf houdt onder andere in de gaten wat mensen op internet over de VVD zeggen en welke onderwerpen worden besproken.

Job Cohen

De PvdA krijgt hulp van internetzefstandige Jaap Stronks. Er is al besloten dat lijsttrekker Cohen waarschijnlijk niet gaat Twitteren.

CDA

Het CDA laat mensen binnen de partij bepalen hoe de campagne verloopt en laat externe bureaus adviseren. Bijvoorbeeld Studio Piraat, die ook al meewerkte aan de jongerencampagne voor de gemeenteraadsverkiezingen eerder deze maand.

Fotoserie

Bekijk ook de fotoserie hiernaast, met plaatjes van enkele internetcampagnes.

Tip: gebruik de pijltjestoetsen om snel tussen artikelen te bladeren.
Terug naar boven